De wetenschappelijke betekenis natuurlijk voedsel - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Petra Kooij - WaarBenJij.nu De wetenschappelijke betekenis natuurlijk voedsel - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Petra Kooij - WaarBenJij.nu

De wetenschappelijke betekenis natuurlijk voedsel

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 Augustus 2012 | Noorwegen, Oslo

Twee dagen eerder schreef ik een blog over de betekenis van organisch en niet-organisch voedsel. Eenmaal in Oslo aangekomen wil de regen maar niet stoppen en komen we terecht op de Universiteit van Oslo. Een beetje wetenschappelijk onderzoek geeft meer inzicht in de geschiedenis en de betekenis van natuurlijk voedsel.

Het artikel dat ik vind maakt een interessant onderscheid wat betreft de definitie van een ‘natuurlijk product’. Het zoekt naar de materiële en de symbolische betekenis van het woord met het oog op publieke gezondheid en economie.

Al in de 16e tot de 18e eeuw, in de moderne pre-industriële tijden, werden fruit en groenten al gezien als gezond voedsel. Ook toen had de agricultuur zijn intrede al gedaan en kon er niet meer gesproken worden over groente en fruit uit het wild. Ons voedsel is gedomesticeerd. De betekenis van natuurlijk voedsel in die tijd was: gezond, maar snel bederfelijk voedsel. In de 19e eeuw veranderde de betekenis van natuurlijk voedsel, doordat hygiëne steeds belangrijker werd. Het chemisch bewerken van ons voedsel is begonnen: zout en zuur om het te conserveren, verwarmen om de producten langer goed te houden en oppotten en inblikken om de producten langer te kunnen bewaren.

Na het uitbreken van de gekke koeien ziekte en andere infectieziekten in de jaren ‘70, werd hygiëne van voedsel almaar belangrijker. In de betekenis van een natuurlijk product, als onbewerkt product, vindt in deze tijd dan ook een omslag plaats naar de betekenis van een natuurlijk product als een product dat ongevaarlijk is voor de publieke gezondheid. Bovendien komt er bij deze verhoogde eisen wat betreft hygiëne en voedsel nog een economisch voordeel kijken: doordat de producten langer houdbaar zijn, kunnen de winsten uit een goed jaar compenseren voor de verliezen van een slecht jaar.

Hedendaags zijn er steeds meer nieuwe technologieën om ons voedsel chemisch te bewerken. GMO’s om voedsel sneller te laten groeien of te verrijken met bepaalde voedingsstoffen en pesticiden om monoculturen en massaproductie mogelijk te maken. Voedsel is niet meer los te denken van economie en publieke gezondheid. Zo is voedsel verwikkeld geraakt in een samenspel van politiek, wetenschap, economie en publieke gezondheid. In deze verschillende wetenschappelijke velden en onder de mensen als klanten, komt steeds meer discussie rondom deze technieken op.

Na de ervaringen van afgelopen maand heb ik mijn mening inmiddels gevormd, en mocht je mijn bevindingen een beetje gevolgd hebben dan kan ook jij er inmiddels wel een mening over vormen!
(Zo niet, kijk dan nog eens op www.natureandmore.com).