Niet-organisch voedsel - Reisverslag uit Järna, Zweden van Petra Kooij - WaarBenJij.nu Niet-organisch voedsel - Reisverslag uit Järna, Zweden van Petra Kooij - WaarBenJij.nu

Niet-organisch voedsel

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 Augustus 2012 | Zweden, Järna


‘Als er organisch voedsel bestaat, moet er ook niet-organisch voedsel zijn’

Met een man uit het huis waar ik momenteel verblijf raak ik verwikkeld in een interessant gesprek over organisch voedsel. Hij vraagt me wat organisch voedsel volgens mij is. Waarop ik antwoord met de definitie; voedsel waar geen chemicaliën aan toegevoegd zijn. En stel hem de vraag terug. Het bovenstaande antwoord: ‘Als er organisch voedsel bestaat, moet er ook niet-organisch voedsel zijn’ kreeg ik terug, en dat zette me aan het denken.

Vandaag bezochten we de markt in Stockholm waar het groente en fruit, dat we gister geoogst hebben, werd verkocht. Het gaf toch een speciaal gevoel om al die mensen te zien die in de rij staan om het voedsel te kopen, wat jij uit de grond hebt gehaald. Voedsel waarvan je de oorsprong kent en hebt gezien.

De oorsprong van je voedsel kennen klinkt zo logisch en natuurlijk, maar eenmaal in de supermarkt is dat helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Gek eigenlijk, dat we helemaal niet meer weten wat de oorsprong is van alles dat we dagelijks in ons lichaam stoppen. Dat we juist graag de voedingsmiddelen met extra vitamine C of extra calcium kopen. De producten waarbij allemaal nieuwe technologieën worden gebruikt om ze zogenaamd te verrijken en waarvan we denken dat ze gezonder zijn, alleen omdat de geaccepteerde wetenschap ons dat verteld, juist dit zijn de producten die niet-organisch zijn. En wat misschien nog wel gekker is, is dat we die producten ‘normaal’ vinden en normaal noemen, terwijl we de producten die geheel natuurlijk zijn een label krijgen om ze te onderscheiden. Eigenlijk zou het toch andersom moeten zijn...

Gelukkig bestaan er steeds meer mogelijkheden om ook in de supermarkt weer achter de oorsprong van jouw product te komen met de code van Nature and More: www.natureandmore.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Voor Eosta, de marktleider in biologische en Fair Trade groente en fruit, ga ik op zoek naar de wereld achter groente en fruit. Daarvoor reis ik met de trein door Europa en breng ik met het schrijven van blogs in kaart hoe er door supermarkten en klanten wordt omgegaan met duurzaamheid.

Actief sinds 16 Juli 2012
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 20206

Voorgaande reizen:

24 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

De wereld achter groente en fruit

Landen bezocht: